در سالی که رو به اتمام است تحولاتی چون محدودیت ها و فیلترینگ در زمینه دیجیتال مارکتینگ رخ داد که بسیاری از افراد و فعالان بازار، کارآفرین ها و صاحبان کسب و کار را دچار نگرانی کرد و چنین برداشت شد که آینده دیجیتال مارکتینگ در ایران، آینده روشنی نخواهد بود.
بی شک، ایجاد هر گونه محدودیت در دسترسی به سایت های خارجی، رسانه های اجتماعی از طرف داخل با عنوان فیلترینگ و یا محروم شدن از سرویس های سایر کشور ها با عنوان تحریم، می تواند به بخشی از اقتصاد دیجیتال آسیب برساند و خسارات جبران ناپذیری را برای اقتصاد، سیاست و افراد و مراکز کسب و کار به همراه داشته باشد.
با این حال، واقعیت دیگری نیز وجود دارد، و ان این است که لازمه دنیای امروز ارتباطات بر پایه دیجیتال است و آنچه که ما از آنها محروم می شویم ابزارهای ارتباطی است و این ابزار ها نیز محدود نیستند، این به این معنا است که دیجیتال در اینستاگرام و تلگرام و واتساپ خلاصه نشده و دیجیتال مارکتینگ هم محدود به پست گذاشتن و تصویر گذاشتن و ویدئو گذاشتن در این رسانه ها، صرفا تعریف نمی شود.
گاه شما با نوشتن یک کتاب دیچجیتال می توانید بازار بسیار عالی به دست بیاورید، گاه با ارسال ایمیل و هزاران راه برای بازاریابی دیجیتال و دیجیتال مارکتینگ وجود دارد.
مهم شناخت واقعی ژرف دیجیتال مارکتینگ است و تسلط به روش های دیجیتال مارکتینگ، شناخت مشتریان و تشخیص محل های تجمع مشتریان خودتان در محمل های دیجیتال.
دنیای دیجیتال با سرعت بسیار در حال گسترش است و محدودیتی جلودار ان نیست زیرا همه افراد، شرکت ها، سازمان ها، دولت ها و حکومت ها به آن وابسته اند و برای حفظ و ماندگاری به آن نیاز دارند و دیگر نمی توان با کبوتر نامه بر و دود ارتباط گرفت.
و از طرف دیگر شاید یک بازار بسیار عالی بتواند ایجاد چنین رسانه هایی باشد.